Sunday, September 18, 2011

hargai orang yang kita sayang

pada 1 hari di sekolah,seorang murid bertanya pada guru nya...
ketika itu guru tersebut mengajar mengenai kasih sayang......

pelajar:cikgu macam mana kita nak pilih seorang yang terbaik sebagai orang yang paling kita sayang....
            macam mana jugak kita nak kekal kan kasih sayang itu?
guru   :ok sekarang kamu ikut cakap cikgu yer...kamu pergi ke padang,kamu berjalan atas rumput,
           sambil memandang rumput di depan kamu,pilih yang paling cantik tanpa menoleh ke belakang lagi walau sekali....
           dah pilih petik rumput yang paling cantik dan bawa ke kelas.......


pelajar tersebut pun pergi ke padang,apabila pulang ke kelas tersebut,tiada sehelai rumput pun di tangan nya...
lalu cikgu bertanya...

cikgu  :kenapa tiada rumput yang di pilih?
pelajar:tadi masa saya berjalan,saya carilah rumput yang paling cantik...
            memang ada yang cantik,tapi cikgu kata petik yang paling cantik... 
            maka saya berjalan terus ke hadapan mencari yang paling cantik tanpa menoleh ke belakang....
            tapi sampai di penghujung padang,saya tak jumpa pun yang paling cantik....
            mungkin ada  di antara yang di belakang saya tadi rumput yang paling cantik....
            tapi cikgu dah cakap tak boleh menoleh ke belakang lagi...
            jadi tiada lah rumput yang saya dapat petik dan bawa ke kelas.....
cikgu   :ya itu lah jawapan nya....makna nya,apabila kita dah berjumpa seseorang yang kita sayang....
            jangan lah kita mencari yang lebih baik dari itu,kita patut hargai orang yang berada di depan kita sebaik mungkin..
            jangan kita menoleh ke belakang lagi sebab yang berlaku,tetap dah berlaku,semoga yang berlalu tak kan 
            berulang lagi,dan ingt lah,orang yang paling kita sayang tu lah yang paling cantik dan paling baik..
            walau pun nak ikut kan banyak lagi yang cantik dan baik dari rumput tadi....

         HARGAILAH ORANG YANG KITA SAYANG,SEBURUK MANA PUN DIA...
         DIA LAH YANG TERBAIK UNTUK KITA....

         IJAM......

No comments:

Post a Comment

AVENGED_SEVENFOLD

AVENGED_SEVENFOLD

6IXTH SENSE

6IXTH SENSE

MODREAD

MODREAD